این عزیز بازیگوش مااین عزیز بازیگوش ما، تا این لحظه: 8 سال و 6 ماه و 29 روز سن داره

..::لبخند زندگی::..

نکات مهم برای ماه های مختلف بار داری

1393/12/13 10:36
191 بازدید
اشتراک گذاری

در پایان این ماه جنین كه از برخورد اسپرم مرد با تخمك زن در لوله رحم ایجاد شده (لقاح) در دیواره رحم لانه‌گزینی کرده است. 
وضعیت مادر 
بعضی از اولین علائم حاملگی مشابه علائمی هستند كه در دوران قاعدگی رخ می‌دهند، مانند خستگی، ‌درد و سوزش در سینه‌ها و تغییرات روحی رعایت عادت‌های بهداشتی سالم، ‌انجام تمرینات ورزشی مناسب و یك رژیم غذایی سالم كه حاوی مقادیر زیادی میوه و سبزیجات است از همین حالا ضروری است. اگر تا به حال به پزشك مراجعه نكرده‌اید، سریع‌تر این كار را انجام دهید. توجه داشته باشید كه از همین زمان از مصرف دارو حتی مسكن‌ها بدون تجویز پزشك جداً خودداری نماید. 
 

ماه دوم بارداری وضعیت جنین 
در این مرحله از رشد و نمو جنین، ابتدا قلب و سیستم گردش خون اولیه و سپس چشم‌ها،‌ گوش‌ها و دهان ساخته می‌شوند. 
در پایان این ماه اگر سونوگرافی كنید،‌ تپش قلب جنین را مشاهده خواهید كرد. همچنین دست‌ها و پاها رشد و نمو كرده و آرنج و انگشتان دست‌ها شروع به ظاهر شدن می‌كنند. در پایان این ماه جنین تقریباً 1 سانتی‌متر طول دارد. 
وضعیت مادر 
اكنون خونریزی قاعدگی شما به تاخیر افتاده و احتمال می‌هید كه باردار شده‌اید البته می‌توانید با استفاده از وسایل مخصوص تشخیص حاملگی كه در داروخانه‌ها موجود است و یا انجام آزمایش ادرار از بارداری خود مطمئن شوید. 
شما ممكن است اغلب احساس گرسنگی كنید و یا دچار تهوع شوید (مخصوصاً صبح‌ها). همچنین بزرگ شدن رحم باعث فشار آوردن به مثانه شده و مرتباًً ‌نیاز به دفع ادرار پیدا خواهید كرد. 
توصیه‌های زیر می‌تواند به شما در كاهش تهوع صبحگاهی (یا شبانه) كمك كنند: 

وعده‌های غذایی بیشتر با حجم كمتر
پرهیز از غذاهای پرچرب و پرادویه و پرهیز از بوی غذای در حال طبخ
اجتناب از زیاد پركردن و یا خالی گذاشتن معده به مدت طولانی
استفاده از هوای آزاد
مصرف مواد غذایی خشك و سبك مانند نان خشك یا بسكویت و مصرف مواد قندی در صبحگاه و قبل از برخاستن از بستر
علائمی كه در حاملگی ایجاد می‌شوند نه تنها از نظر شدت آنها از خانمی به خانم دیگر متفاوت است بلكه در یك خانم نیز كه چند بار حامله شده، این علائم می تواند در هر حاملگی او متفاوت باشد. 
در پایان این ماه رحم شما به اندازه یك پرتقال می‌باشد و وزن بدنتان ممكن است یک كیلو اضافه و یا كم شده باشد كه هر دوی این موارد در این مرحله از حاملگی طبیعی هستند. افزایش ترشح چربی در پوست در این دوران باعث می‌شود پوست شما همانند دوران نوجوانی چرب شده و جوش بزند. این مشكلات بعد از پایان سه ماهه اول بارداری كه هورمون‌های بدن به تعادل می‌رسند و یا بعد از زایمان برطرف می‌شوند. 
به منظور تامین میزان كلسیم مورد نیاز مادر و نوزاد مصرف فراورده‌های لبنی(شیری) 3 تا 4 مرتبه در روز توصیه می‌شود. ضمناً از مصرف گوشت، تخم‌مرغ و ماهی بصورت نیم پخته پرهیز كنید. 
انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مكمل را بدون تجویز پزشك مصرف نكنید، زیرا مصرف بالای بعضی از این ویتامین‌ها مانند ویتامین A برای مادر و نوزاد مضر هستند. بهتر است مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را از طریق مواد غذایی،‌سبزیجات و میوه‌ها تامین كنید. 
ماه سوم بارداری وضعیت جنین 
در ابتدای این ماه غضروف‌ها و استخوان‌ها شروع به تشكیل شدن می‌كنند، ساختمان اولیه چشم‌ها در حال شكل‌گیری است و زبان شروع به ظاهر شدن می‌كند. در پایان این ماه تقریباً تمام اعضاء و ساختمان‌های بدن جنین تشكیل شده‌اند و جنین تا زمان وضع حمل به رشد و نمو ادامه می‌دهد. همچنین دستگاه تناسلی جنین در پایان این ماه بر اساس ویژگی‌های جنسی او شروع به متمایز شدن می‌كنند. 
وضعیت مادر 
سوزش سردل، سوء هاضمه، تغییر در میل جنسی(افزایش یا كاهش)، حساس‌تر شدن پستان‌ها، تغییر در خلق‌ و خوی مادر و ایجاد لك در صورت از عوارض این مرحله از بارداری هستند اما نگران نباشید زیرا این تغییرات موقتی هستند. 
از اواخر این ماه ممکن است تهوع شما كمتر و اشتهایتان بهتر شود و كمتر احساس خستگی خواهید كرد( اما به خاطر داشته باشید بخاطر ویارتان غذاهای با كالری زیاد اما با ارزش غذایی كم را زیاد مصرف نكنید) همچنین رحم شما با رشدی كه می‌كند به سمت بالا و جلو كشیده می‌شود و باعث می‌شود رحم زیاد بر روی مثانه فشار وارد نكند و نیاز شما به دفع ادرار كمتر شود. اكنون كه حال شما بهتر از قبل شده زمان خوبی برای انجام تمرینات ورزشی مناسب حاملگی است. پیاده‌روی و شنا بهترین ورزش‌ها در این دوران هستند. این ورزش‌ها سبب آسان‌تر شدن زایمان می‌شوند،‌ اما از انجام ورزش‌های سنگین در هوای گرم و محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب هم پرهیز كنید. 
بخاطر داشته باشید كه هیچگاه در دوران بارداری اقدام به گرفتن رژیم غذایی برای لاغر شدن نكنید.
اگر دچار سردرد و یا احساس سبكی در سر شدید و یا تهوع شما بعد از 3 ماه ادامه پیدا كرد و سبب كاهش وزن شما شد با پزشك خود مشورت كنید. 
ماه چهارم بارداری وضعیت جنین 
اكنون صورت جنین خیلی بیشتر شبیه انسان‌هاست. طول بدن جنین اكنون به 9 سانتی‌متر رسیده است و وزن او حدود 30 تا 60 گرم می‌باشد. دست‌های جنین شروع به حركت كرده و حتی ناخن‌های انگشتان دست‌ها و پاها در حال رشد كردن هستند و جنین تمام مواد غذایی خود را از طریق جفت دریافت می‌كند. در پایان این ماه می‌توانید حركت جنین را احساس كنید. 
وضعیت مادر 
به سه ماهه دوم بارداری خوش آمدید. سه ماهه دوم بارداری راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین دوره بارداری می‌باشد. اكثر مشكلاتی كه در اوایل حاملگی ایجاد شده اند تا كنون از بین رفته و یا اینكه بزودی برطرف خواهند شد و در صورتی كه اولین زایمان را تجربه می كنید شكم شما هنوز آنچنان بزرگ نشده است. 
اگر در این زمان به علت كندتر شدن حركت عضلات روده‌ها دچار یبوست شده‌اید، با مصرف میوه و سبزیجات مقدار فیبر رژیم غذایی‌تان را افزایش دهید و مصرف آب و مایعات و ورزش منظم را نیز فراموش نكنید. (از نوشیدن مایعاتی مانند چای و نوشابه كه باعث تشدید یبوست می‌شوند خودداری كنید) 
ماه پنجم بارداری وضعیت جنین 
در این دوره جنین رشد سریعی پیدا می‌کند و وزنش به حدود 250 گرم می‌رسد. در این مرحله یک ماده سفید پنیر مانند بر روی پوست جنین تشکیل می‌شود که وظیفه این ماده حفاظت پوست جنین از مایع اطرافش می‌باشد. جنین همانند یک نوزاد دارای ساعت‌های خواب و بیداری است. در پایان این ماه موهای سر جنین شروع به رشد می‌کنند و اگر کودک شما دختر باشد رحم او شروع به ساخته شدن می‌کند. 
اگر شما متوجه شده‌اید که شکم شما گاهی اوقات دچار حرکات پرشی منظمی می‌شود، هیچ نگرانی به خود راه ندهید زیرا ممکن است بعلت سکسکه کودک شما باشد. 

وضعیت مادر 

اگر تا کنون تکان خوردن جنین را در رحمتان احساس نکرده اید احتمالاً الان این احساس را خواهید داشت، و در صورتی که سونوگرافی انجام دهید جنسیت کودک مشخص خواهد شد. 
احساس سرگیجه، سبک بودن سر و بی‌حالی در طی دوران بارداری طبیعی می‌باشد، اما اگر بطور مداوم و به شدت تکرار شوند بهتر است به پزشکتان در این باره اطلاع دهید. با مصرف مایعات زیاد، داشتن یک رژیم غذایی سالم و استفاده از لوسیون‌ و روغن‌ها بر روی پوست می‌توانید از شدت خارش و خشکی پوست خود کم کنید. 
ماه ششم بارداری وضعیت جنین 
با شروع ماه ششم بارداری سرعت رشد جنین شروع به کم شدن می‌کند. اندازه دست‌ها و پاها به تناسب خواهند رسید. پلک‌ها و ابروها تشکیل شده و مغز رشد سریع خود را آغاز می‌کند. در پایان این ماه وزن جنین به حدود 600 گرم خواهد رسید. 
وضعیت مادر 
اکنون احتمالاً حامله بودن شما از نظر ظاهری برای اطرافیانتان مشخص خواهد شد، و شما حرکتهای جنین را بخوبی در رحمتان احساس خواهید کرد. نوشیدن مقادیر زیاد آب و استراحت در حالیکه سطح پاها بالاتر از سطح بدن باشد می‌تواند در برطرف کردن ورم پا و مچ پای شما مؤثر باشد. 
به علت افزایش وزن بدن در این مرحله بهتر است کفش‌های پاشنه کوتاه بپوشید، از نشستن و ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید. 
ماه هفتم بارداری وضعیت جنین 
در پایان این ماه بدن جنین گوشتالو و گردتر شده، عضلات به تدریج در حال بیشتر شدن و ریه‌ها قادر به نفس کشیدن هستند، اما اگر جنین الان متولد شود نفس کشیدنش با زحمت روبرو خواهد شد. 
از آنجا که گوش‌ها بطور کامل تشکیل شده اند می‌توانید بیشتر با جنین خود صحبت نمایید زیرا او حالا می تواند صدای شما را تشخیص دهد. 
وضعیت مادر 

به سه ماهه سوم بارداری خوش آمدید! 

اکنون اندازه رحم شما اندازه یک توپ فوتبال است. رحم بزرگ شده و به قسمت پشت و لگن شما فشار وارد آورده و ممکن است باعث بروز دردهایی در کمر و پاهای شما شود. با استراحت، تغییر وضعیت بدن و یک حمام آب گرم می توانید درد را کاهش دهید. همچنین در ماه‌های آخر بارداری به علت افزایش وزن ممکن است به واریس مبتلا شوید در این صورت با استراحت منظم و زیاد ضمن انجام کارهای روزانه، با بالا بردن سطح پاها بالاتر از سطح بدن چندین بار در روز و استفاده از جوراب‌های الاستیک محافظت‌کننده می‌توانید از شدت آن کم کنید که البته بعد از زایمان بهبود خواهد یافت 
اگر ناگهان احساس کردید که رحم شما منقبض و سپس شل شد نگران نشوید. این انقباضات طبیعی بوده و معمولاً بدون درد هستند و زمان‌های ایجاد آن نامنظم می‌باشد. به علت نزدیک شدن رحم شما به قفسه سینه‌تان ممکن است ریه ها در هنگام تنفس بطور کامل متسع نشوند و تا حدودی دچار تنگی نفس شوید، اما نگران نباشید کودک شما دچار کمبود اکسیژن نخواهد شد. 
در یک حاملگی طبیعی ماه هفتم و هشتم بارداری باید هر دو هفته یکبار به مطب پزشک مراجعه نمایید و از شروع ماه نهم تا هنگام زایمان هر هفته باید این کار را انجام دهید. در این ملاقات‌ها پزشک اندازه و طول رحم را اندازه‌گیری می‌کند تا مطمئن شود جنین در حال رشد است. آزمایش ادرار، بررسی وزن و فشار خون مرتباً انجام می گیرد. 
ماه هشتم بارداری وضعیت جنین 
در اواخر این ماه جنین شما حدود یک کیلو و هشتصد گرم وزن خواهد داشت. سرعت نمو مغز در این دوره بیشتر است. جنین اکنون به نور، صدا، مزه و بو حساس می‌باشد و تنها عضوی از بدن که هنوز بطور کامل تکمیل نشده ریه‌ها می باشد. 

وضعیت مادر 

اکنون هنگامی است که خارش پوست، تنگی نفس، بواسیر، انقباض‌های پاها، سوزش سردل، سوء هاضمه و درد عضلات می توانند باعث ناراحتی مادران باردار شوند. بخاطر داشته باشید که این مشکلات موقتی می باشند، پس بر روی جنبه‌های مثبت بارداری تمرکز کنید. 

بهترین وضعیت خوابیدن برای یک خانم حامله آن است که به سمت چپ بخوابد. 
همچنان که استخوان‌های جنین شما سفت‌تر می‌شوند و اندازه‌شان بزرگتر می‌گردد، نیاز شما به کلسیم خیلی بیشتر از قبل می‌شود. رژیم غذایی حاوی مقادیر کافی کلسیم، پروتئین، آهن و اسید فولیک را فراموش نکنید. خوردن غذا با حجم کمتر و به دفعات بیشتر و پرهیز از خم شدن یا صاف دراز کشیدن موجب خواهد شد تا حدودی از سوزش سردل و سوء هاضمه کاسته شود. 
ماه نهم بارداری وضعیت جنین 
در شروع این ماه وزن جنین تقریباً دو و نیم کیلوگرم است. حالا دیگر جنین آنقدر بزرگ شده که بیشتر حجم رحم را اشغال کرده و جای زیادی برای حرکت و چرخش جنین وجود ندارد. با اینکه هنوز چهار هفته دیگر به زایمان باقی است اما جنین تقریباً به رشد نهایی خود رسیده است. 
وضعیت مادر 
کمی ورم کردن در خانم‌های حامله طبیعی است، اما اگر دچار سردرد شدید، تاری دید، افزایش ناگهانی ورم (بخصوص ورم صورت) در طی 2 یا 3 روز، درد شکم، تهوع، استفراغ و بی‌حالی شدید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. 
در این زمان انقباض‌های رحمی که معمولاً بدون درد هستند شدیدتر شده و ریتم خاصی هم ندارند. این انقباض‌ها باعث می‌شوند که بدن شما برای انقباض‌های اصلی در زمان زایمان آماده شود. توصیه می‌شود که مقاربت جنسی در این ماه صورت نگیرد.

پسندها (2)

نظرات (5)

محمد
14 اسفند 93 22:55
سلام مهم اینه که حراج واقعی باشه... خریدی ارزان با تخفیف این روزای وبسایت تلیپ اینترنتی خرید کنید و در محل پرداخت کنید. telip.ir
عمه عزیزش
4 خرداد 94 20:49
سلام عمه جون امیدوارم به امید خدا سالم سلامت به دنیا بیای که عمه سخت در انتظار گاز گرفتن لپته، فقط عمه اعصاب نداره سعی کن بچه خوبی باشی به حرف کنی وگرنه خدامیدونه چقدر کتک بخوری از من گفتن بود، فعلا بای
خیری-حیران فریمانی
4 خرداد 94 21:02
سلام عمه مهربونم ممنون که بهم سرزدی..سعی میکنم بچه آرومی باشم که از کبودی گاز در امان باشم..دوستت دارم یه عالمه
دوباره عمه
4 خرداد 94 21:22
راستی عمه جون فعلا جنسیتت مشخص نشده، نیست که با حیایی فعلا پشتت به همست، به هر حال هر چی هستی عمه جان خداکنه اخلاقت به بابات نشه، عمه فدات بشه قول بده باشه عمه جان
پریسا
16 شهریور 94 16:55
مثل همیشه عالی....